Biskajan lahti ja La Coruna 13.-17.8.
Biskajan ylitys, Camaret sur mer – La Coruna n. 350nm
Kipparin kommentit:
Lähtö maanantaina iltapäivällä huonosti nukutun yön jälkeen. Swelli repi venettä laiturissa, köydet nitisi ja lisäpainona oli norski swan 41. No, siitäkin selvittiin. Tosin häädin norskin aamukiukuissani pois kyljestämme roikkumasta. Tarkoitus oli olla klo 18 Bretagnen viimeisen niemenkärjen kohdalla, jolloin virta kääntyisi meille sopivaksi (gastin lisäkommentti: mukavat ranskalaiset kylkiparkkinaapurimme kertoivat että paras aika läpiajoon olisi aikasintaan tunti ennen high tide peak hetkeä). Aliarvioin Eximuksen vauhdin ja olimme yli tunnin etuajassa sillä seurauksella että saimme n. 5kn vastavirtaa… enimmillään se olisi ollut n. 10kn!! Siitä salmesta ei ajeta läpi milloin vaan.
(Gastin lisäkommentti: Hyvin meni läpiajo kuitenkin kaiken kaikkiaan, koska ei ollut kovaa aallokkoa sivutuulen ansiosta. Vastatuuli olisi ollut ihan toinen stoori. Virtauksen aiheuttama "soppakattila"-allokkokin jäi suhteellisen pieneksi).
Biskajalla tuuli pikkuhiljaa parani, nw15 ja speedit alkoi olla kahta puolta 10kn! Yö meni hienosti kovaa kohti espanjaakohti. Nyt otimme Visbystä ostetun munakellon käyttöön; Vapaavahti nukkui peräkajuutassa ja vahti kurkkasi ulos aina 20minuutin välein. Sitten salongin punkalle torkkumaan hetkeksi, kunnes munakello herätti taas tarkistamaan tilanteen. Ihme kyllä siinä pienessä ajassa ehti jopa nukahtaa… Väljemmillä vesillä varmaankin venytetään 20min 30min…. Aika tulee siitä että veneemme kulkee 20 minuutissa n. 3merimailia, matkan jonka pystyy näkemään kohtuuolosuhteissa. Yöllä tosin ei ei näe muuta kun valaistut kohteet, jos niitä on..
(Gastin lisäkommentti: Hyvin meni läpiajo kuitenkin kaiken kaikkiaan, koska ei ollut kovaa aallokkoa sivutuulen ansiosta. Vastatuuli olisi ollut ihan toinen stoori. Virtauksen aiheuttama "soppakattila"-allokkokin jäi suhteellisen pieneksi).
Biskajalla tuuli pikkuhiljaa parani, nw15 ja speedit alkoi olla kahta puolta 10kn! Yö meni hienosti kovaa kohti espanjaakohti. Nyt otimme Visbystä ostetun munakellon käyttöön; Vapaavahti nukkui peräkajuutassa ja vahti kurkkasi ulos aina 20minuutin välein. Sitten salongin punkalle torkkumaan hetkeksi, kunnes munakello herätti taas tarkistamaan tilanteen. Ihme kyllä siinä pienessä ajassa ehti jopa nukahtaa… Väljemmillä vesillä varmaankin venytetään 20min 30min…. Aika tulee siitä että veneemme kulkee 20 minuutissa n. 3merimailia, matkan jonka pystyy näkemään kohtuuolosuhteissa. Yöllä tosin ei ei näe muuta kun valaistut kohteet, jos niitä on..
Delfiinejä uiskenteli vielä yölläkin veneemme vierellä, muutamia kalastusaluksia piti hiukan väistää ja sen jälkeen ei muuta kuin merta ja upea tähtitaivas! Merellä linnurata erottuu todella hyvin, Otavan kuviokin oli lähes meressä kun se paloheinässä oli aina ylhäällä…
Seuraava päivä jouduttiin ajamaan tuulenpuutteen takia koneella. Vasta illalla klo 10 nostettiin purjeet. Sitten taas mentiin. Atlantin maininki, n. 3m korkea ja oisko ollut 50-100m pitkä hävisi kokonaan ja vene puski hienosti 9kn tasaisessa vedessä eteenpäin. Aamuyöstä tuuli yltyi ja mun piti ottaa ruori käteen. Aallot oli aika pieniä, 1,5 -2m, mutta niilläkin saatiin veneen uusi nopeusennätys tehtyä: 15,3kn. Tuuli oli n. 16m/s.. Tähän tulee varmasti muutosta kunhan saadaan isompaa aaltoa
alle…Päivällä lähempänä La Corunaa tuuli moinasi ja matkanteko hiipui. Rantauduimme Real Club Nautico La Corunan nättiin satamaan jossa tuntui että nyt ollaan Etelässä!
2vrk ja 350nm, aikoinaan 27 vuotta sitten sama legi kesti muistaakseni 3,5vrk… nykyään on niin kiire…Nyt pimeys on laskeutunut ja Corunan valot palavat. Vielä yömyssy irkkuviskiä ja sitten zzzz…
Camare su merin Marinassa oli ruotsalainen katamaraani, joka oli ollut menossa La Corunaan Biskajan yli, mutta tuulen ym. sääolosuhteiden ym. takia joutui jättämään veneen Camaret sur meriin. Istuimme iltaa kattiporukan ja ruotsalaisvene Mermaidin kanssa. (Mermaid oli vieressämme myös Gedserissä tanksassa : ), jossa silloin totesimme, että sama matka, etelään päin. Nyt taas tapsimme. Ja mitä enemmän etelämään päin matkaamme, sitä enemmän kohtaamme samoja veneitä.
Camaret sur mer merissä jouduimme olemaan neljä päivää huonojen tuulten johdosta (vastatuulet :)(). Mutta tapasimme myös suomalaiset purjehtijat s/y Astrea: Dehler 41. He lähtivät kohti Brestiä, josta kuva.
Espanjan rannikko näkyy taustalla. Tuuli loppui kuin seinään Biscajan lahden jälkeen, kun päästiin vuorten taakse, ja oli taas aikaa lukea Janet Evanovitsia.
No niin :) Ollaan päästy La Corunaan onnellisesti ja piti aukaista kuohuviinit sen kunniaksi.
Kiva satama La Corunassa (Real Club Nautico La Coruna) ja cruise shipsitkin ilmaantuivat seuraavana päivänä.
Pyykinpesuhuoneen seinillä ilmoituksia gasteista. Mitäköhän on taksat?
Joku linnake rannalla mitä Aki kuvasi ...
La Corunan rantabulevardia. Oli muuten aika iso kaupunki, josta löytyi vaikka mitä. Vanha kaupunki, jonka pitkältä kävely/ostoskadulta löysin Melanielle juuri muodin mukaiset sandaalit. Shoppailuja, kauppakeskus ravintoloita joka makuun ...
Kommentit
Lähetä kommentti