Camaret sur mer 9.8.-13.8.

Roscoff - Camaret sur mer
Seuraavana aamuna oli tarkoitus lähteä kohti seuraavaa satamaa. Aki lähti aamulla seitsemältä. Olin vielä nukkumassa, kun kuulin että Aki irrotteli köysiä. Keli tuntui rauhalliselta, ja minäkin nousin ylös. Olin juuri päässyt kannelle ja Aki oli nostamassa isopurjetta kun tuntui, että maininki nousi ja tuuli yltyi. Nostettiin isopurje 2 reiviin ja Aki lähti nostamaan keulaan kutterifokkaa ja saatiinkin se ylös. Maininki, aallokko ja tosi kova vastatuuli kuitenkin olivat aivan liikaa ja päätettiin kääntyä takaisin. Ensimmäistä kertaa koko matkan aikana! Tällainen meno ja luoviminen vastatuulessa ei todellakaan tuntunut järkevältä. Käännyttiin siis takaisin satamaan lievästi ärtyneinä. Vene takaisin kiinni samaan paikkaan ja köydet nippuun. Venettä siistiessämme huomasimme ranskalaisenkin tulevan takaisin satamaan. Hänen kanssaan olimme tulleet edellisenä päivänä samaa matkaa Guerneseystä Roscoffiin. Ja Aki oli nähnyt heidän lähtevän meitä ennen aamulla. Näköjään hekin olivat luovuttaneet ja kääntyneet takaisin. Eli oikea päätös sitten varmaan meiltäkin, vaikka harmitti. 

Kipparin kommentit:
Lähdettiin Roscoffin hienosta satamasta keskiviikkona aamu seiskalta, mutta kuten aiemmin tuli sanottua, vastatuuli aallokkoineen pyörsi lähdön samantien paluuksi samaan pilttuuseen mistä hetki sitten oli lähdetty.
Torstai aamuna kello herätti 5.30 ja köydet irtosivat n. 6.30. Luvassa oli sivuvastaista tuulta ja aaltoa. Lähdettiin varovasti 1. reivatulla isolla ja kutterifokalla, mutta nopeasti piti kutteri vaihtaa isoon fokkaan ja reivikin purkaa pois.
Tokaa kertaa tällä reissulla tuli delfiini tervehtimään. Eka kerta nähtiin Guerneyn saarelta lähtiessä.
Vauhti oli aikas hyvä 6 metrin sivuvastaisessa; enimmillään yli 10kn.. virta jeesaa..
Atlantilta tuli ilmeisesti jostain kauemmasta kelistä isoa perusmaininkia. Bretagnen länsipäässä käännyttiin etelää kohti ja tuuli heikkeni liikaa. Purjeet paukkuivat puolelta toiselle veneen rullatessa vanhassa mainingissa, perhana! Rätit alas ja Yanmar töihin.
Koneella ajettiin vastavirrassa joka kapeikkoon tultaessa voimistui aina 4 solmuun! Meri näytti kiehuvalta, kun voimakas virta kohtasi vastaan tulevat aallot. Venettä sai todellakin ohjata kuoppaisessa sekasotkussa. Lopulta käännyimme Brestin lahdelle ja viimeiset mailit mentiin myötävirrassa. Kylkiparkkiin ulkolaiturin ulkopuolelle.
Myöhemmin illalla kylkeemme kiinnittyi mukava ranskalaisperhe joiden kanssa hiukan seurustelin. Sain maistaa heidän itse kalastamastaan makrillista tehtyä tahnaa leivän päällä. Hyvää oli! Pitää hommaa heti Espanjasta omat Valtamerelle sopivat kalavehkeet...

  
Purjehtiessamme Camaret sur merin satamaan, ohitimme Bretagnen kuuluisia komeita kalliojyrkänteitä.
  
Sää oli viileä, vain noin 20 astetta, mutta uimareita riitti jonkin verran varsinkin nousuvedellä. 
 
Kaupunki oli täynnä pieniä taidegallerioita kapeiden kujien ja torien varrella.
 
  
 
Vanhoja  troolareita sataman suullaruostumassa. Laskuvedellä rantahietikolla ja nousuvedellä vedessä. 

Patikoimassa kuuluisilla kalliojyrkänteillä... 

 
Lokki lennähti lähemmäs, jos vaikka paremmin saisi napattua iltapalaa ... 

Aurinkopaneelit lataa sähköä 10 ampeeria aurinkoisena päivänä, joka on suurin piirtein päivän kulutuksen määrän satamassa.

 Aki rakensi kumiveneeseen nostoköydet, joilla kumpparin saa varkailta turvaan. 
Laskuvedellä voi veneen jättää "kuiville".

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Zeebrugge-Borkum-Cuxhaven-Giselau 24-27.6.

Biskajan lahti ja La Coruna 13.-17.8.

Kutteristaagin rustin asennusta ja muita valmisteluja