Lanzarote Rubicon ja telakointi 8.-12.10.

Arrecifestä lähdettiin 6 päivän oleilun jälkeen ma aamuna. Tyyni keli joten Yanmar oli taas vetovuorossa. Matkalla oli erikoiset virrat; ensin 1- 1,5kn vastainen ja lopussa niemenkierron jälkeen 1kn myötäinen...
Rubicon on idyllisen näköinen paikka. Lanzaroten kallein marina, mutta varaderon telakka taas oli halvempi kuin saaren kaksi muuta. Vene nousi minuutilleen sovittuna aikana 90tonnin traveliftillä 5 minuutissa ylös. travelifti tosiaan nostaa sen 90 tonnisen aluksen. Suomessa samaan hommaan pitää varata vähintään 500 tonnin autonosturi! Telakan työntekijöitä oli mukana hommassa n. 4kpl. Veneen noustua pohjaa pestiin n. tunti 250barin pesurilla. Maaliakin Eximuksesta irtosi muutama neliö mutta kyllä lähti nurmikkokin! Seuraavaksi vene siirrettiin travella telakointipukille jonka veroisia en olekaan ennen nähnyt. Todella järeää tekoa! Suomalaisten ammattilaisten pitäisi tulla opintoretkelle etelään.. Vene istui pukillaan kuin betoniin valettuna.
Seuraavana aamuna alkoi hommat: vesilinjan teippaus, potkurin irroitus ja sinkkianodin vaihto vetolaitteeseen, kölisaumojen sikaflexit ja tietenkin pohjan maalaus. Kahdella telalla hommiin meni kaikkiaan n. 5h. Hikeä pukkasi osittain vauhdista mutta enimmäkseen auringosta johtuen. Olen näitä hommia tehnyt lähes 35 kertaa ja keskilämpötila on aina ollut luokkaa +3-7.. Nyt ei ollut kylmä.
Aika näyttänee varmaankin parin kolmen kuukauden sisällä kuinka Internationalin Offshore maali toimii. 2 litran purkkiin lisättiin kilon pussi kuparijauhoa. Huono homma oli ettei värisävyjä ollut muuta kuin dover white ja maaliakaan ei ollut enempää saatavilla kuin ostamani 3 purkkia....
Kaksi päivää telakalla riitti ja keskiviikkona siirryimme viereiseen marinaan.
Nosto, lasku, pohjan pesu ja kaksi päivää telakalla maksoi 445€. tarvikkeet teki 345€, eli vajaat kahdeksan hunttia bungas antifoulingin upgreidaus...
 Marina oli täyteen buukatta, joten jouduimme ottamaan ainoan vapaan paikan joka oli 16metriselle veneelle, 45€. Eximus on 14,5m, 35€... Tänään tuli n. 5min. sadekuuro ensimmäistä kertaa kahteen kuukauteen!
Sais sadella vähän useammin kun tuo ruoste alkaa olla pikkuinen ongelma täälläpäin... Ruskeaa pilkkua ilmestyy sinne sun tänne ruostumattomiin osiin.
Uusin ongelma on toinen keväällä ostetuista aurinkopaneleista. Suomessa se vielä toimi, mutta nyt ihmeteltyäni muutaman viikon heikohkoa latausta selvisi että toinen paneli lataa parhaimmillaan 6ah ja toinen vain 1ah.... Perkele että näitä pikkuvikoja vaan riittää... Onneksi Esconin Mika on oikealla asenteella mukana hommassa. Saa nähdä miten saadaan uusi paneli kanarialle toimitettua...
Suomalaiset on todella vähissä tällä reissulla. Olemme tavanneet yhden veneen Ruotsin Simrishamnin jälkeen ranskan Camaret sur merissä! Muita pohjoismaita on kymmenittäin liikkeellä samoissa paikoissa.  Huomenna fillaroidaan Punta Papagaioon uimaan. Luultavasti siirryn täältä marinasta perjantaina sinne ankkuriin, kun Jutta palaa suomeen ja minulla alkaa kuuden viikon yksinpurjehdukset täällä kanarian saarilla. Seuraava saari onkin ensi viikolla Fuenteventura...
 

  
 

Kommentit

  1. Aika halvalla meni tuo nosto+maalaussysteemi! Tietty kun ei itse tarvitse maksaa..
    Tuo valkoinen väri tosiaan ei ole optimaalinen, koska siinä kupari rupeaa vihertämään, jos sitä on liikaa! Tuo "lisäpussi" varmaan tuo lisää potkua! Juonikkaita tuulia taas!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulin joltain että caribialla olisi kalliimpaa tehdä ko. homma. Mene ja tiedä....

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Zeebrugge-Borkum-Cuxhaven-Giselau 24-27.6.

Biskajan lahti ja La Coruna 13.-17.8.

Kutteristaagin rustin asennusta ja muita valmisteluja