Atlantin ylitys 24.11.-10.12.2018

Martinique 16.12.
Lauantaina lähdettiin puolilta päivin GC:n Pasito Blancon viihtyisästä satamasta ylittämään isoa vettä. Tuulet oli alun kolmena päivänä tosi kevyet. Vrk matkat oli n. 140-150nm. Kolmen päivän päästä alettiin saamaan pasaatituulia purjeisiin. Spinnu oli ylhäällä ekat pari vrk ja konetta käytettiin ekana päivänä 2h ja tokana 4h. Lopussa oli Yanmar päällä 1h:n tuulettomuuden takia. Eli suht kivasti tultiin purjeilla. Enimmäkseen spiirattu fokka ja iso täysillä sekä kutterifokka. Sillä kolmikolla alkoi tulla n. 200nm vuorokausimatkoja.
Päivät kului ruokataukojen rytmittäminä lueskellen, hiukan ohjaillen käsipelillä, illalla generaattorin käydessä 2h katottiin Ninan kanssa Solsidania ja muita dvd leffoja telkkarista. Yöt meni tyyliin klo 20-24, 00-03 ja 03-07. Yks kerrallaan oli ulkona nukkumassa muna kellon kanssa puoli tuntia kerrallaan. kun kello soi pikainen tsekkaus ympärille ja uusi puolituntinen kelloon ja unta palloon. Toimi tosi hyvin! Havereilta ei vältytty; Pahin oli Yhdessä jiipissä kun Anssi jäi ison skuutin väärälle puolelle ja lensi sitloodan laidalta toiselle. Taju kankaalle ja pari runsaasti vuotavaa vekkiä päähän. Anssi otti pari päivää rauhallisemmin ja toipui ennalleen. Seuraavaksi murtui spiirapuomin mastolenkki. Se korjattiin köysivirityksellä. Kolmanneksi taipui spiirapuomi mutkalle kovassa squallissa; tuuli oli 12-15m/s. Puomi saatiin suoristettua lähes ennalleen veneeessä, mutta se katkesi parin vrk:n kuluttua yöllä kun gastille kävi näppäilyvirhe autopilotin kanssa: vene kääntyi 50 astetta aiotun 5asteen sijasta... Sitten fokka piti vetää rullalle lopun matkan ajaksi. (n. 3-4pv) Fokkakin oli hiukan haljennut heikon tuulen aiheuttaman läpsytyksen takia. Sitäkin parsittiin kertaalleen merellä kunnon mainingeissa... Vikat päivät tultiin kutterifokalla ja isolla 1. reivillä. katkenneesta spiirapuomista tehtiin kutterifokalle spiirapuomi. Onneksi lopussa oli varsinkin yöaikaan kunnolla tuulta 10-17m/s. jolloin silläkin yhdistelmällä otettiin lähes 15kn surffeja.. Kala tarttui koukkuun kaksi kertaa ja jälkimmäisellä saatiin se veneeseen ja pannulle saakka. Kultamakrilli, n. 1-1,5kg. Syy ettei enempää saatu oli vene vauhti. Mentiin lähes koko matka n. 9-10solmua, jolloin uistin lensi pinnalla. Lentokalaa oli joka aamu kannella muutamia....
Rantauduimme St Lucialle samoihin aikoihin kuin isot Arc veneetkin. Pari yötä siellä ja sitten vaihdettiin tänne Martiniquelle le Marinin satamaan. empä ole koskaan nähnyt tällaista määrää ankkuroituja veneitä; varmaankin pari-kolme tuhatta ankkurissa ja vajaa tuhat laitureissa...
Kuumaa on Caribialla ja jos tuuli hiukan viilentää niin rommi lämmittää...
Nyt on purje korjattavana, spiirapuomin materiaalit hakusessa, sitloodan mereen lentänyt tyyny pitäis hommata ja suomen lippu tankoineen hommata kun sekin päätyi jonain yönä mereen..
Eväät ja vesi riitti mainiosti dieselistä puhumattakaan ja itse vene toimi hienosti koko reissun.
Kiitokset Ninalle ja Anssille hyvin sujuneesta ylityksestä. He palaavat ensi viikolla suomeen ja Jutta tulee tammikuun puolivälissä veneelle.
Sillä välin kippari luultavasti seilailee etelään paikallisen asukkaan Janin kanssa. Jan tuli pari vuotta sitten Martiniquelle ja on päättänyt ettei palaa suomeen koskaan....
Tässä tärkeimmät tällä erää...
















Kommentit

  1. Oho, onhan siellä ollut vaarallisia tilanteita! Muutamia vuosia sitten joku lääkäri löi päänsä vinssiin ylityksellä ja häntä ei evakueinnista huolimatta pystytty pelastamaan. (oli menossa jotain hyväntekeväisyyttä tekemään)Hienoa että tällä kerralla kaikki päättyi hyvin! Eximuksen puomissa on kyllä mittaa ja isot voimat kyseessä huhhuh! Aika nopea ylitys teillä kyllä oli! Meillä oli se vajaa 18 vrk, mutta propulsiota ei käytetty. Oikein mukavaa cruisingia kipparille ja hyvät joulut tietysti myöskin! Täällä stadissa muuten sataa lunta, että älä vaan valita kuumuudesta!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Zeebrugge-Borkum-Cuxhaven-Giselau 24-27.6.

Biskajan lahti ja La Coruna 13.-17.8.

Kutteristaagin rustin asennusta ja muita valmisteluja