Azorit eurooppa legi
Startti tälle viimeiselle valtameri legille oli 30.5. puoliltapäivin.
Pari päivää aikaisemmin Hortaan oli saapunut viimeinen crew; Nina, Tea ja Miki.
Ennusteet näytti etukäteen suht ookoolta mutta ne muuttuivat aika lailla matkan aikana.
Alussa tuuli hyvin mutta sitten tuuli tyyntyi ja Yanmar aloitti urakkansa. ensi startin jälkeen potkuri ravisutti venettä tosi rajusti. syy selvisi hetken päästä kun perän takaa ilmestyi iso köysisotku!
Onneksemme se irtosi itsestään, huh!
Moottorilla mentiin n. puolitoista vrk kunnes tuuli taas alkoi viemään. puolivälissä saimme pienen myrskyn niskaamme jossa reivatessa 3. reiviä sisään iso halkesi. Eli loppumatka ilman isoa. Tämä tarkoitti aina tuulen heiketessä moottorointia jota tulikin yhteensä n. 3vrk. Koko ylitys kesti 8vrk ja 9h. Lopussa ennen englannin kanaalia jouduimme isoon myrskyyn jonka keskus oli biscajan lahdella. Meilläkin tuuli nousi aamusta alkaen ja iltapäivällä puhallus oli tasaisesti 35-50kn! Aallot teräviä 6 metrisiä. Kippari ohjasi n. 12h käsin ranskan Roscoffiin jonne saavuttiin märkinä iltasella.
Oli ylivoimaisesti hankalin legi vaikkakin lyhyin näistä kolmesta ylityksestä. Vene kulki yli 16 solmun surffeja purjeena ainoastaan pieni staysail.
Matkalla hajosi: Isopurje, Fokka, molemmat checkstayt, sprayhood aaltojen iskiessä ikkunat siitä sisään, mastokauluksesta tuli vettä kuin aisaa joka kasteli tv:n, 2.reivin köysi katkesi ja sterosoitin hajosi myös. Melkoista romurallia.
Miki lähti heti seuraavana aamuna kohti suomea, Nina ja Tea tulivat mukanani ensin Guernseylle ja sitten Cherbourgiin josta lähtivät pois.
Siellä korjasin purjeet ja köydet yms. siivoilin venettä kunnes viikon päästä Jutta tuli veneelle.
Tällä kattauksella meidän pitäisi kaksistaan seilata vene helsinkiin heinäkuun loppuun mennessä.
Lähtöaamuna kiipesin mastoon asentamaan uudet chekkerit ja harmikseni huomasin että myrskyt olivat katkoneet alavanttien säikeistä n. 25% ja ylimmästä välivantista n.20%. Voi paska!
Loppumatkalla pitää välttää hankalia tuulia ja isoa aallokkoa...
Tässä tämänkertainen
Kippari
Pari päivää aikaisemmin Hortaan oli saapunut viimeinen crew; Nina, Tea ja Miki.
Ennusteet näytti etukäteen suht ookoolta mutta ne muuttuivat aika lailla matkan aikana.
Alussa tuuli hyvin mutta sitten tuuli tyyntyi ja Yanmar aloitti urakkansa. ensi startin jälkeen potkuri ravisutti venettä tosi rajusti. syy selvisi hetken päästä kun perän takaa ilmestyi iso köysisotku!
Onneksemme se irtosi itsestään, huh!
Moottorilla mentiin n. puolitoista vrk kunnes tuuli taas alkoi viemään. puolivälissä saimme pienen myrskyn niskaamme jossa reivatessa 3. reiviä sisään iso halkesi. Eli loppumatka ilman isoa. Tämä tarkoitti aina tuulen heiketessä moottorointia jota tulikin yhteensä n. 3vrk. Koko ylitys kesti 8vrk ja 9h. Lopussa ennen englannin kanaalia jouduimme isoon myrskyyn jonka keskus oli biscajan lahdella. Meilläkin tuuli nousi aamusta alkaen ja iltapäivällä puhallus oli tasaisesti 35-50kn! Aallot teräviä 6 metrisiä. Kippari ohjasi n. 12h käsin ranskan Roscoffiin jonne saavuttiin märkinä iltasella.
Oli ylivoimaisesti hankalin legi vaikkakin lyhyin näistä kolmesta ylityksestä. Vene kulki yli 16 solmun surffeja purjeena ainoastaan pieni staysail.
Matkalla hajosi: Isopurje, Fokka, molemmat checkstayt, sprayhood aaltojen iskiessä ikkunat siitä sisään, mastokauluksesta tuli vettä kuin aisaa joka kasteli tv:n, 2.reivin köysi katkesi ja sterosoitin hajosi myös. Melkoista romurallia.
Miki lähti heti seuraavana aamuna kohti suomea, Nina ja Tea tulivat mukanani ensin Guernseylle ja sitten Cherbourgiin josta lähtivät pois.
Siellä korjasin purjeet ja köydet yms. siivoilin venettä kunnes viikon päästä Jutta tuli veneelle.
Tällä kattauksella meidän pitäisi kaksistaan seilata vene helsinkiin heinäkuun loppuun mennessä.
Lähtöaamuna kiipesin mastoon asentamaan uudet chekkerit ja harmikseni huomasin että myrskyt olivat katkoneet alavanttien säikeistä n. 25% ja ylimmästä välivantista n.20%. Voi paska!
Loppumatkalla pitää välttää hankalia tuulia ja isoa aallokkoa...
Tässä tämänkertainen
Kippari
Olipas vaativa "loppuhuipennus"-ylitys! Tuntuu että aina kun Hortasta lähtee, tulee kyytiä! Mukavaa loppumatkaa! Katsotaan miten lomareitit mahdollisesti kohtaa teidän reitit!
VastaaPoista